Statut Powiatu
STATUT
POWIATU CZŁUCHOWSKIEGO
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
Powiat Człuchowski, zwany dalej "powiatem", stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców powiatu oraz terytorium obejmujące:
- miasta: Człuchów,
- miasta i gminy: Czarne, Debrzno,
- gminy: Człuchów, Koczała, Przechlewo, Rzeczenica.
§ 2
Siedzibą władz powiatu jest Człuchów.
§ 3
- Powiat ma osobowość prawną.
- Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 4
- Powiat posiada własny herb i flagę ustanowione przez radę powiatu w drodze uchwały.
- Rada powiatu ustanawia medal "Za szczególne zasługi dla Rozwoju Powiatu Człuchowskiego"
- Medal nadawany jest według regulaminu, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
§ 5
- Do zakresu działania powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym.
- Do zakresu działania powiatu, o którym mowa w ust.1 należy również wykonywanie zadań powiatowych służb, inspekcji i straży.
- Powiat wykonuje także zadania z zakresu administracji rządowej, jeżeli ustawy określają te sprawy jako należące do zakresu działania powiatu.
§ 6
- W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
- Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
- Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust.1 następuje w drodze uchwały rady powiatu.
§ 6a
- Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać jedynie z ustaw.
- Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu.
- Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów rady, komisji i zarządu:
- dokumenty z zakresu działania rady, zarządu i komisji udostępnia się w Starostwie Powiatowym - biuro rady powiatu, w dniach pracy Starostwa Powiatowego, w godzinach przyjmowania interesantów.
- Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów
- protokoł z sesji,
- protokoły z posiedzeń komisji rady w tym komisji rewizyjnej,
- protokoły z posiedzeń zarządu,
- rejestr uchwał rady i uchwał zarządu,
- rejestr uchwał i opinii komisji rady,
- rejestr interpelacji i wniosków radnych,
- dokumenty wymienione w ust. 2 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem,
- udostępnianie obywatelom dokumentów organów powiatu oraz komisji może nastąpić jeżeli zainteresowany:
- złoży pisemny wniosek w którym wskaże organ powiatu lub komisje z której mają być udostępnione w tym rok i datę,
- wskaże o jaką konkretną informację występuje,
- rada powiatu może odrębną uchwałą ustalić opłaty za czynności o których mowa w pkt 3,
- mieszkańców powiatu powiadamia się o sesji rady powiatu w formie ogłoszenia na tablicy informacyjnej Starostwa Powiatowego w Człuchowie najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji,
- powiadomienie mieszkańców powiatu o terminach posiedzeń i przedmiocie obrad komisji rady odbywa się poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej Starostwa Powiatowego w Człuchowie najpóźniej na 3 dni przed terminem posiedzenia.
Rozdział II
Organy Powiatu
§ 7
Organami powiatu są:
- rada powiatu,
- zarząd powiatu.
Rada Powiatu
§ 8
- Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.
- Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
- Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady powiatu określa ustawa z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U Nr 95 poz.602)
- W skład rady powiatu wchodzi 17 radnych.
§ 9
Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy:
1. stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu,
2. wybór i odwołanie zarządu oraz ustalenia wynagrodzenia jego przewodniczącego,
3. powoływanie i odwoływanie na wniosek Starosty, sekretarza powiatu i skarbnika powiatu,
4. stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności, w tym działalności finansowej,
5. uchwalanie budżetu powiatu,
6. rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu,
7. podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami,
8. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
- zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej,
- emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
- zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
- zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
- tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,
- tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
- współdziałania z innymi powiatami i gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,
- tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
8a. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w art. 5 ustawy o samorządzie powiatowym,
9. określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
9a. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnej,
9b. uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
9c. uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
10. podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,
10a. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
11. podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji powiatu.
§ 10
- Uchwały rady powiatu i zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym chyba, że przepisy ustawowe stanowią inaczej.
- Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu zarządowi absolutorium.
§ 11
- Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
- Radny wchodzący w skład zarządu powiatu nie może pełnić funkcji, o których mowa w ust.1.
- Wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady powiatu oraz prowadzenie jej obrad. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
- Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady powiatu następuje na wniosek co najmniej 1 ustawowego składu rady, w trybie określonym w ust.1
- W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
- Niepodjęcie uchwały o której mowa w ust. 5 w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 12
- Rada powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego, w miarę potrzeby co najmniej jednak raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
- Na wniosek zarządu lub co najmniej 1 ustawowego składu rady powiatu przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust.1
- Pierwszą sesję nowo wybranej rady powiatu zwołuje przewodniczący rady powiatu poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.
- Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
§ 13
- Rada powiatu działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.
- W razie potrzeby, rada powiatu może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.
§ 14
- Przewodniczący rady powiatu przygotowuje i zwołuje sesje rady.
- O sesjach zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:
- miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,
- porządek obrad
- Na wniosek starosty przewodniczący rady powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia sesji rady.
- Rada powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
- Materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał doręcza się na 7 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu - doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem sesji.
§ 15
- Rada Powiatu rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw.
- Rada powiatu, w formie uchwał wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.
§ 16
- Przed każdą sesją przewodniczący rady powiatu ze starostą ustala listę gości zaproszonych na sesję.
- W sesjach rady powiatu uczestniczą z głosem doradczym, sekretarz i skarbnik powiatu.
- Do udziału w sesjach rady powiatu mogą zostać zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu.
- Zarząd powiatu jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze sesji rady powiatu.
§ 17
- Sesje rady powiatu są jawne.
- Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady powiatu powinno zostać podane do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej Starostwa oraz w środkach masowego przekazu.
- Porządek obrad sesji rady powiatu powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego rady lub radnego, rada powiatu może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
- O przerwaniu obrad zgodnie z ust.3 rada powiatu może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia , potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie powiatu podejmowanie uchwał.
- W protokole z obrad rady odnotowuje się przerwanie obrad, o którym mowa w ust.3 , imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych , którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.
§ 18
- Rada powiatu rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
- W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu rady, przewodniczący rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.
- Przewodniczący rady powiatu otwiera, prowadzi i zamyka sesje rady.
- Otwarcie sesji rady powiatu następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego rady formuły "otwieram obrady sesji rady powiatu".
- Po otwarciu sesji przewodniczący rady:
- stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,
- przedstawia porządek obrad,
- poddaje pod głosowanie zgłoszone zmiany do porządku obrad,
- Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad, wyłącznie z ważnych powodów na wniosek przewodniczącego rady, komisji lub zarządu.
- Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
- przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
- informację starosty o pracy międzysesyjnej,
- rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjecie uchwał,
- interpelacje i zapytania radnych,
- wnioski i oświadczenia radnych.
§ 19
- Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do zarządu powiatu albo komisji rady, za pośrednictwem przewodniczącego rady.
- Interpelacje składa się w sprawach zasadniczych dla powiatu.
- Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.
- Odpowiedź na interpelację jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie, w ciągu 14 dni od dat jej złożenia.
§ 20
- Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów powiatu, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
- Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy § 19 ust. 3 i ust. 4 .
§ 21
- Przewodniczący rady powiatu prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
- Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.
- Przewodniczący rady może zabierać głos w każdej chwili obrad.
- Przewodniczący rady może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję rady.
§ 22
- Przewodniczący rady powiatu czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.
- Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący rady, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
- Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji rady.
- Przewodniczący rady, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowanie zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
§ 23
- Przewodniczący rady powiatu udziela głosu w kolejności zgłoszeń.
- Przewodniczący rady powiatu udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:
- sprawdzenia quorum,
- zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,
- ograniczenia czasu wystąpień mówców,
- zakończenia wystąpień,
- zakończenia dyskusji i podjęcie uchwały,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji,
- przeliczenia głosów,
- przestrzegania regulaminu obrad.
§ 24
- Przewodniczący rady zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub zarządowi powiatu, zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub w innym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 25
- Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
- co najmniej 5-ciu radnych,
- przewodniczący rady,
- klub radnych
- komisje rady,
- zarząd powiatu.
- Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady.
- Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 1 - 4 wymagają zaopiniowania przez zarząd powiatu.
- Przewodniczący rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządowi powiatu.
§ 26
- Projekt uchwały powinien zawierać:
- tytuł uchwały,
- podstawę prawną,
- przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,
- wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
- określenie terminu wejścia w życie uchwały.
- Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.
§ 27
- Uchwały rady powiatu podpisuje przewodniczący rady.
- W przypadku nieobecności przewodniczącego rady powiatu, uchwały podpisuje wiceprzewodniczący rady prowadzący sesję.
§ 28
- Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.
- Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady powiatu. Rejestr uchwał prowadzi Starosta.
- Starosta zobowiązany jest do przedłożenia Wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała organu powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu w ciągu dwóch dni od ich podjęcia.
- Starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 3:
- uchwałę budżetową,
- uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu,
- inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.
§ 29
- Akty prawa miejscowego powiatu stanowi rada powiatu w formie uchwały, jeżeli ustawa upoważniająca do wydania aktu nie stanowi inaczej.
- Powiatowe przepisy porządkowe w przypadkach nie cierpiących zwłoki może wydać zarząd powiatu.
- Powiatowe przepisy porządkowe o których mowa w ust. 2 podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady powiatu. Tracą one moc w razie nie przedłożenia ich do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia. Termin utraty mocy obowiązującej określa rada powiatu.
- Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości zarządom gmin położonych na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.
§ 30
Starostwo powiatowe gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat.
§ 31
- W głosowaniu jawnym radni głosują poprzez podniesienie ręki.
- Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie glosy przewodniczący rady powiatu.
- Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu.
- Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
§ 32
- W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.
- Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez radę powiatu spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.
- Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
- Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.
- Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokoł, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
§ 33
- Głosowanie zwykła większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się, nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
- Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów - to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50 % ważnie oddanych głosów plus 1 ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
§ 34
- Z przebiegu sesji rady powiatu sporządza się protokół.
- Protokoł z sesji rady powinien w szczególności zawierać:
- określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół,
- stwierdzenie prawomocności obrad,
- odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
- uchwalony porządek obrad,
- przebieg obrad, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,
- przebieg głosowania i jego wyniki,
- podpis przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół.
- Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski nie wygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.
- Protokol z sesji rady powiatu wykłada się do publicznego wglądu na 7 dni przed terminem kolejnej sesji w biurze rady.
- Protokol z poprzedniej sesji rady powiatu jest przyjmowany na następnej sesji. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do rozpoczęcia sesji rady, na której następuje przyjęcie protokołu.
§ 35
Obsługę rady powiatu i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w skład starostwa powiatowego.
§ 36
- Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
- W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady powiatu oraz będących członkami zarządu .
- Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalna Izbę Obrachunkową .
- Komisja rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli zlecane przez radę powiatu.
- Przepis ust. 4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę powiatu.
§ 37
- Pracą komisji rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.
- Rada powiatu wybiera przewodniczącego oraz pozostałych członków komisji rewizyjnej w liczbie 4, w tym zastępcę przewodniczącego i sekretarza komisji.
- Komisja rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez radę powiatu.
- Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu projekt planu, o którym mowa w ust. 3 do dnia 30.XI roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
- Za zgodą rady powiatu, komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nie przewidzianym w rocznym planie kontroli.
§ 38
- Komisja rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
- Sekretarz komisji rewizyjnej sporządza z jej posiedzenia protokoł, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.
- Komisja rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.
- Komisja rewizyjna, za zgodą rady powiatu, może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych
§ 39
- Komisja rewizyjna kontroluje działalność zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych biorąc pod uwagę kryteria: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
- W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych, przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z 3 do 5 członków komisji. Przewodniczący komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli określając w nim zakres kontroli.
- Przewodniczący komisji rewizyjnej, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.
- Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 2.
§ 40
- Członek komisji rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli podmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
- Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.
- O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisja rewizyjna.
§ 41
- Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.
- Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.
- Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
§ 42
- Zespół kontrolny w terminie 14 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokoł kontrolny, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół komisji rewizyjnej.
- Komisja rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki oraz do zarządu powiatu, wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.
- Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest zobowiązany zawiadomić komisję rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie, z zastrzeżeniem ust.4.
- Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego może odwołać się do rady powiatu. Rozstrzygnięcie rady powiatu jest ostateczne.
- Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez radę, wyników kontroli wykonania budżetu powiatu oraz z realizacji rocznego planu kontroli.
- Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo raz na półrocze.
§ 43
Członkowie komisji rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej obowiązującej w kontrolowanej jednostce.
§ 44
- Rada powiatu, w drodze uchwały, może powoływać ze swojego grona, stałe i doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
- Komisje podlegają radzie powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej raz w roku swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.
- Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez radę. Komisja może również powołać sekretarza komisji i wiceprzewodniczącego.
- Radny jest zobowiązany być członkiem co najmniej dwóch komisji stałych.
- Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji stałej.
- Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia przewodniczący rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji.
§ 45
- Do zadań komisji stałych należy:
- przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał rady powiatu,
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
- sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwały rady,
- opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, zarząd lub inne komisje,
- przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców powiatu, dotyczących działalności rady i zarządu.
- Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.
- Komisja jest zobowiązana przedstawić radzie sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej jeden raz w roku oraz w każdym czasie - na żądanie rady.
§ 46
- Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.
- W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków, mogą także uczestniczyć: przewodniczący rady, radni nie będący członkami komisji oraz członkowie zarządu powiatu.
- Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
§ 47
- Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:
- ustala terminy i porządek posiedzeń,
- zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,
- zwołuje posiedzenia komisji,
- kieruje obradami komisji,
- Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub przewodniczącego rady.
- W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący powoływany i odwoływany przez komisję.
§ 48
- Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu, wg losowaniu jawnym.
- Wnioski odrzucone przez komisje umieszcza się na żądanie wnioskodawcy, w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach dotyczących projektów uchwał rady.
- Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji rady przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.
§ 49
- Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa rada powiatu w uchwale o powołaniu komisji.
- Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej, z uwzględnieniem ust. 1 .
§ 50
- Radni mogą tworzyć kluby radnych.
- Klub może utworzyć co najmniej pięciu radnych.
- Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
§ 51
- Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu rady powiatu w ciągu 30 dni od dnia zebrania założycielskiego.
- Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
- imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
- listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
- nazwę klubu - jeżeli klub ją posiada.
- Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu powiatu.
- Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem powiatu.
- Przewodniczący klubów radnych są zobowiązani przedłożyć przewodniczącemu rady regulaminy klubu w terminie 14 dni od ich uchwalenia.
- Przedstawiciele klubów mogą przedstawić stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.
Zarząd Powiatu
§ 52
- Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu.
- W skład zarządu powiatu wchodzą: starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie dwóch osób.
- Członkowie zarządu powiatu mogą być wybrani również spoza składu rady.
§ 53
- Z członkami zarządu nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru z zastrzeżeniem ust. 2.
- Przepis ust. 1 nie dotyczy radnych wybranych do zarządu.
§ 54
- Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.
- Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności:
- przygotowanie projektów uchwal rady,
- wykonanie uchwał rady,
- gospodarowanie mieniem powiatu,
- wykonanie budżetu powiatu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu.
- W realizacji zadań zarządu zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu.
- Zarząd powiatu wykonuje zadania przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
§ 55
- Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.
- W sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy wydawania przepisów porządkowych.
- Czynności o których mowa w ust. 2 wymagających przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu powiatu.
- Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego, zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
- Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu, chyba że przepisy szczególne przewidują wydanie decyzji przez zarząd powiatu.
- Starosta może upoważnić na piśmie wicestarostę, poszczególnych członków zarządu powiatu, pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, do wydania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust. 5.
§ 56
Do zadań starosty w zakresie organizowania pracy zarządu powiatu należy w szczególności:
- przygotowanie projektu porządku obrad zarządu,
- określanie czasu i miejsca posiedzenia zarządu,
- przygotowywanie materiałów do projektowanego porządku obrad,
- zapewnienie obsługi posiedzenia zarządu.
§ 57
- Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.
- Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 2 tygodnie.
- W razie potrzeby, starosta może zwołać zarząd w innym terminie, a także rozszerzyć porządek obrad.
- Starosta jest obowiązany zwołać posiedzenie zarządu na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków zarządu w terminie 7 dni od złożenia wniosku.
§ 58
- Posiedzenia zarządu zwołuje oraz przewodniczy im starosta lub wicestarosta.
- W posiedzeniach zarządu uczestniczą członkowie zarządu - z głosem stanowiącym, a sekretarz i skarbnik powiatu - z głosem doradczym.
- Do udziału w posiedzeniach zarządu starosta może zobowiązać pracowników starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, właściwych ze względu na przedmiot obrad.
- W posiedzeniach zarządu może uczestniczyć przewodniczący lub zastępca przewodniczącego rady oraz na zaproszenie inne osoby, w szczególności radni.
§ 59
- Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.
- Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska zarządu.
- Uchwały zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu.
- Uchwały zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.
- Do podejmowania uchwał przez zarząd stosuje się odpowiednio § 10 ust. 1.
§ 60
- Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi powiatu.
- Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonania uchwał rady powiatu, chyba że rada określi zasady wykonywania swojej uchwały.
§ 61
- Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.
- W protokole podaje się imiona i nazwiska członków zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a w przypadku gdy w posiedzeniu zarządu uczestniczyły również inne osoby w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.
- Protokol z posiedzenia zarządu powinien dokładanie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez zarząd.
- Protokol z posiedzenia zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu uczestniczący w posiedzeniu.
- Członkowie zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.
- Zarząd przyjmuje protokoł z posiedzenia, na posiedzeniu następnym. W razie zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust. 5, o ich uwzględnieniu rozstrzyga zarząd.
- Zarząd udostępnia protokoły ze swoich posiedzeń do publicznego wglądu, o ile nie narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo o ochronie danych osobowych.
- Organy kontrolujące działalność zarządu maja prawo wglądu do protokołów z posiedzeń i uchwał zarządu.
§ 62
Starosta lub wicestarosta składa radzie powiatu na każdej sesji sprawozdanie z działalności zarządu w okresie od poprzedniej sesji.
§ 63
- Skarbnik powiatu jest głównym księgowym budżetu powiatu.
- Zadania skarbnika powiatu jako głównego księgowego budżetu powiatu, określają odrębne przepisy.
- Skarbnik powiatu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych.
- Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust. 3, skarbnik może upoważnić inną osobę.
- Skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie starosty przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu i Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§ 64
- Sekretarz powiatu, w imieniu starosty, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne starostwa, w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego starostwa i instrukcji kancelaryjnej.
- Ponadto sekretarz powiatu zapewnia merytoryczną i techniczno-organizacyjną obsługę posiedzeń organów kolegialnych powiatu oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielanych przez zarząd powiatu i starostę.
§ 65
Sekretarz i skarbnik powiatu uczestniczą w pracach zarządu powiatu oraz mogą uczestniczyć w obradach rady powiatu, jej komisji z głosem doradczym.
Rozdział III
Jednostki organizacyjne powiatu,
powiatowe służby, inspekcje i straże
§ 66
- Jednostki organizacyjne powiatu tworzy się w celu wykonania zadań powiatu.
- Do jednostek o których mowa w ust. 1 należą wszystkie ujęte w wykazie przewidzianym i ustalonym w ust. 6.
- Jednostki organizacyjne powiatu tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek rada powiatu.
- Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5.
- Szczególne warunki lub zasady powoływania, odwoływania oraz tryb zatrudniania i zwalniania kierowników i pracowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu określają odrębne przepisy.
- Zarząd powiatu prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych powiatu. Wykaz udostępnia się do publicznego wglądu w starostwie powiatowym.
§ 67
- Powiatowe służby, inspekcje i straże tworzą:
- Komenda Powiatowa Policji w Człuchowie,
- Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Człuchowie,
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Człuchowie,
- Powiatowy Inspektorat Weterynaryjny w Człuchowie,
- Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
- Starosta sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:
- powołuje i odwołuje ich kierowników, z wyjątkiem kierowników jednostek wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2,
- zatwierdza programy ich działania,
- uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,
- w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,
- zleca w uzasadnionych przypadkach prowadzenie kontroli.
- Uprawnienia starosty i rady powiatu wobec powiatowych służb, inspekcji i straży określają przepisy ustawowe.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa powiatu
§ 68
Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.
Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu.
Budżet powiatu jest uchwalany przez radę powiatu na rok kalendarzowy zwany dalej "rokiem budżetowym".
§ 69
- Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu powiatu, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji zarządu powiatu.
- Zarząd powiatu przygotowuje i przedstawia radzie powiatu, nie później niż do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu uwzględniając zasady prawa budżetowego oraz ustalenia rady powiatu.
- Bez zgody zarządu powiatu, rada powiatu nie może wprowadzić w projekt budżetu powiatu zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
§ 70
Rada powiatu określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności:
- obowiązki jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad projektem budżetu powiatu,
- wymaganą przez radę powiatu szczegółowość projektu, z zastrzeżeniem że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
- wymagane materiały informacyjne, które zarząd powiatu powinien przedstawić radzie powiatu wraz z projektem uchwały budżetowej,
- terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu powiatu.
§ 71
- Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego.
- W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust. 1, do czasu uchwalenia budżetu przez radę powiatu, nie później jednak niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie powiatu.
- W przypadku nie uchwalenia budżetu w terminie o którym mowa w ust. 2, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do dnia 30 kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.
- W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, rada powiatu może uchwalić prowizorium budżetowe powiatu na okres objętym prowizorium budżetowym państwa.
- Uchwałę budżetową powiatu lub uchwałę, o której mowa w ust. 4 starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.
§ 72
- Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada zarząd powiatu.
- Zarządowi powiatu przysługuje wyłącznie prawo:
- zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
- emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
- dokonywania wydatków budżetowych,
- zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,
- dysponowania rezerwą budżetu powiatu,
- blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
- Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Wymóg jawności jest spełniony w szczególności przez:
- jawność debaty budżetowej,
- opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu,
- przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu powiatu,
- ujawnienie sprawozdań zarządu z działań, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2.
Rozdział V
Mienie powiatu.
§ 73
- Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne.
- Powiatowymi osobami prawnymi , oprócz powiatu są inne samorządowe jednostki organizacyjne , którym ustawy przyznają taki status, a także te osoby prawne które mogą być tworzone na podstawie ustaw wyłącznie przez powiat.
- Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu należącego do innych powiatowych osób prawnych.
§ 74
- Oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd w drodze uchwały.
- Zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników powiatowych służb , inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu , do składanie oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu.
- Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 75
Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.
§ 76
- Zarząd mieniem powiatu i jego ochrona powinny być wykonywane ze szczególną starannością.
- Za właściwe gospodarowanie mieniem powiatu odpowiedzialny jest zarząd powiatu, a także kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 77
Zmian statutu dokonuje rada powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 78
Statut powiatu podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym województwa.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Karol Briegmann Data wytworzenia:
04 sty 2010
Osoba dodająca informacje
Karol Briegmann Data publikacji:
04 sty 2010, godz. 09:42
Osoba aktualizująca informacje
Karol Briegmann Data aktualizacji:
06 maj 2024, godz. 09:31