Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Starostwa Powiatowego w Człuchowie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Jak założyć stowarzyszenie zwykłe?

REJESTRACJA STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH

Każdy obywatel polski posiadający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych ma prawo do tworzenia stowarzyszeń i zrzeszania się w stowarzyszeniach. Stowarzyszenia zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich, mogą tworzyć również cudzoziemcy zamieszkujący w Polsce.

Stowarzyszenie zwykłe jest zrzeszeniem nieposiadającym osobowości prawnej, powołanym do realizowania określonego celu. Mogą je utworzyć co najmniej 3 osoby, uchwalając w tym celu regulamin działalności, określający w szczególności nazwę stowarzyszenia, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela lub zarząd, który będzie je reprezentował, zasady dokonywania zmian regulaminu, sposób nabycia i utraty członkostwa oraz sposób rozwiązania stowarzyszenia. Stowarzyszenie zwykłe nie może powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, zrzeszać osób prawnych, prowadzić działalności gospodarczej, prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych

Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia zwykłego, którego siedziba znajduje się na terenie powiatu człuchowskiego składają na piśmie organowi nadzorującemu czyli Staroście Człuchowskiemu wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, dołączając do wniosku:

  1. protokół z zebrania założycielskiego z podjętymi uchwałami;
  2. regulamin działalności określający:
    • nazwę stowarzyszenia,
    • cel lub cele,
    • teren i środki działania,
    • siedzibę,
    • przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo zarząd,
    • zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,
    • sposób nabycia i utraty członkostwa,
    • sposób rozwiązania stowarzyszenia;
  3. listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
  4. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu (jeżeli nie zostały podane we wniosku o wpis do ewidencji);
  5. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
  6. informację o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego (jeżeli nie została podana we wniosku o wpis do ewidencji).

Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu.


Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, Starostwo dokonuje wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, wzywa się stowarzyszenie do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w terminie 14 dni spowoduje jego bezskuteczność. O wpisaniu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis, powiadamia się niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe lub zarząd.


Pamiętaj o zmianie danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych!

Jeśli miało miejsce zdarzenie, które uzasadnia zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych (np. zmiana regulaminu, zmiana w składzie władz, zmiana siedziby), stowarzyszenie ma obowiązek złożyć, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia, wniosek o zmianę danych w ewidencji, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmiany np. protokół z walnego zebrania członków z listą obecności, uchwały walnego zebrania członków. Stowarzyszenie zwykłe ma też obowiązek informować o zmianie adresu zamieszkania przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo członków zarządu oraz członków organu kontroli wewnętrznej. 

 

Dodatkowych informacji udziela:
Wydział Gospodarki i Integracji Europejskiej
pokój. 202, tel. 59 834 3461 wew. 61 i 64

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020r., poz. 2261).
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. Z 2016r. poz. 644).

WNIOSEK O WPIS DO EWIDENCJI STOWARZYSZEŃ ZWYKŁYCH ORAZ WZORCOWE DOKUMENTY DO POBRANIA PONIŻEJ


Lista artykułów

Tytuł Data publikacji
Stowarzyszenie zwykłe z Zarządem 2021-09-16 13:11:57
Stowarzyszenie zwykłe z Przedstawicielem 2021-09-16 13:07:25

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Iwona Olczak

Data wytworzenia:
16 wrz 2021

Osoba dodająca informacje

Agata Kowalska

Data publikacji:
16 wrz 2021, godz. 13:04

Osoba aktualizująca informacje

Agata Kowalska

Data aktualizacji:
16 wrz 2021, godz. 13:13